سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ 22 October 2024
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۸۳۲۶۲

آب پاکی ترامپ روی دست اپوزیسیون ایرانی

آب پاکی ترامپ روی دست اپوزیسیون ایرانی
از ۲۰۱۶ تاکنون، اپوزیسیون ایرانی به امامزاده تازه‌ای دخیل بسته است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که از برجام خارج شد و دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد. این گروه از مخالفان جمهوری اسلامی زمانی فکر می‌کردند دولت آمریکا به رهبری ترامپ، زمینه فروپاشی حکومت را فراهم می‌کند. هرچند، آن‌ها حالا با شنیدن تازه‌ترین اظهارات این نامزد ریاست جمهوری که می‌گوید برنامه‌ای برای ایران ندارد، سرگردان شده‌اند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در جدیدترین اظهارات خود، در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران پس از پایان دولت آینده او چگونه است، می‌گوید: «من می‌خواهم ایران را موفق ببینم، تنها مسئله این است که ایرانی‌ها به سلاح هسته‌ای دسترسی نداشته باشند.» او تاکید می‌کند که ایالات متحده نمی‌تواند خود را درگیر تغییر وضعیت ایران کند چراکه آمریکا در اداره مسائل خود نیز مشکل دارد.

شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که این اظهارات با موضع‌گیری‌های پیشین ترامپ نسبت به ایران همخوانی ندارد، اما در یک مقیاس وسیع‌تر می‌توان به خوبی دید که ترامپ مواضع خود را به همان شیوه قبل تنها به شکلی دقیق‌تر بیان کرده است؛ او کاری با حکومت ایران ندارد.

 

آمریکا اولویت اول ترامپ

دونالد ترامپ با شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پیروز شد. این عبارت را نخستین بار، «رونالد ریگان» به کار برد. در میانه جنگ ویتنام در اواخر دهه ۶۰ میلادی، نشانه‌های وخامت اقتصاد آمریکا به مرور ظاهر شد و تا پایان جنگ در ۱۹۷۵ همچنان وجود داشت. ریگان، نامزد حزب جمهوری‌خواه، در شرایطی وارد رقابت‌های انتخاباتی ۱۹۸۰ شد که مردم همچنان با پیامدهای ناشی از رکود، دست و پنجه نرم می‌کردند. با توجه به همین وضعیت بود که ریگان برای نخستین بار در کارزارهای تبلیغاتی خود از شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» استفاده کرد.

دونالد ترامپ در طول مدیریت خود با شعار «اول آمریکا» تعرفه‌های تجاری شدیدی بر کالاهای چینی اعمال کرد و توافق‌نامه‌های تجاری را کنار گذاشت تا بتواند وضعیت داخلی آمریکا را سامان دهد. در واقع، اولویت داشتن مسائل داخلی ایالات متحده، سبب می‌شد که ترامپ تنها به فکر حفظ منافع آمریکا و متحدانش باشد.

 

دخیل بستن به ترامپ

دونالد ترامپ که در تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرده بود برجام به عنوان بدترین قرارداد امضاشده در طول تاریخ آمریکا، منافع داخلی ایالات متحده را تامین نمی‌کند، بالاخره در دومین سال ریاست‌جهوری‌اش از برجام خارج شد. با افزایش نفوذ لابی‌ اسرائيل و عربستان سعودی در دولت آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، او در زمستان ۲۰۱۹ دستور ترور سردار سلیمانی را نیز صادر کرد.

در نگاه اپوزیسیون ایرانی اما تمام اقدامات ترامپ تنها با هدف مقابله با حکومت جمهوری اسلامی صورت می‌گرفت. شاید با همین انگاره بود که اپوزیسیون ایرانی، سرمست از اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا، به فروپاشی حکومت ایران با همکاری ترامپ دل بست. «رضا پهلوی»، فرزند ارشد محمدرضا شاه و رهبر آرمانی سلطنت‌طلبان، همین ماه گذشته به عنوان سخنران در نشست سالانه شورای اسرائیلی-آمریکایی شرکت کرد تا همبستگی خود با ترامپ و دولت اسرائیل را نشان دهد.

 

امید واهی اپوزیسیون ایران

ترامپ با سخنان اخیر خود آب پاکی را روی دست آن‌هایی ریخت که گمان می‌کردند با افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران در دولت دوم ترامپ، مقدمه فروپاشی جمهوری اسلامی فراهم می‌شود. «کاوه موسوی»، یکی از کسانی که سودای بازگشت پهلوی را در سر می‌پروراند، با هشدار دادن به هم‌فکران خود می‌گوید: «ترامپ دشمن آزادی وطن از دست رژیم آخوندی است.» گویا تجربه تاریخی در سراسر جهان اکنون بالاخره راهگشای اپوزیسیون ایرانی است؛ هر زمان مخالفان یک حکومت برای سرنگونی آن به قدرت خارجی روی آورده‌اند، سرشان بی‌کلاه مانده است. 
 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

قطع انگشتان دست بازیکن بلژیکی در زمین فوتبال!

رئیس‌جمهور پیگیر ماجرای احتمال زندان رفتن نیلوفر حامدی و الهه محمدی است | هوای آن خبرنگاران را داشته باشید

سارقان منازل تهران به جرم محاربه محاکمه می‌شوند

روایت سخنگوی قوه قضاییه از اتهام و محکومیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی

اولین خواسته‌ی موسیمانه برآورده می‌شود؟

توضحیات قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

پرداخت تسهیلات طرح اعتبار ملی با هدف تقویت اقتصاد خانوارها

احتمال افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۴؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح می‌دهد

رسایی عضو هیأت نظارت بر مطبوعات شد

افشاگری رئیس جبهه اصلاحات درباره فشار مخالفان دولت به پزشکیان و دخالت در عزل و نصب‌ها

استاندار جدید تهران: طرد اتباع خارجی غیرمجاز در اولویت است

هریس: ترامپ رئیس‌جمهور شود، پوتین در کی‌یف خواهد بود

کرملین: هدف بریکس تضعیف دلار نیست

برخی دستگاه‌ها ملاحظاتی را درباره قانون حجاب به رئیس مجلس اعلام کردند؛ قرار شد این ملاحظات ظرف مدت کمی برطرف شود

پیشنهاد سردبیر
زندگی